Hogyan neveljünk boldog gyereket?

A gyermekek boldog, egészséges gyermekkorának biztosítása, elősegítheti, hogy később sikeresek legyenek az életben. De sok szülő arra kíváncsi, hogy pontosan hogyan nevelhet boldog gyermekeket a mai , sok szempontól torz világban? A boldog gyerekek nevelése nem a pillanatnyi öröm, vagy azonnali kielégülés biztosítása. Valójában éppen ellenkezőleg. A boldog gyerekeknek olyan készségeik alakulnak ki, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy hosszútávon is élvezhessék az életet. Képesek feladni az azonnali örömökre való törekvést és  ehelyett, a céljaik elérése érdekében erőfeszítéseket tenni. 
Az egészséges, egész életen át tartó szokások elfogadásával segíthetjük gyermekeinket ezen készségek fejlesztésében.
Íme 10 módszer a boldog gyerekek nevelésére: 

1. Ösztönözzük a szabadtéri játékot
Nem szabad alábecsülni a szabadtéri játék erejét. A gyerekek számára a füvön, a szabadban futkározás, a fáramászás, a hintázás és a sárban dögönyözés a legjobb elfoglaltság.
A tanulmányok szerint a természethez kapcsolódó illatok, mint például a fenyőfák, a frissen vágott fű vagy a levendula illata, javíthatják gyermek hangulatát. Arra ösztönözheti gyermekünket, hogy olvasson el egy könyvet, vagy írja meg a házi feladatát a tornácon, erkélyen, a szabad levegőn, mert ez azonnali fellendíti a boldogságérzetét.
A szabadtéri játék javíthatja a gyermekek szociális készségeit is. A Tudományos és Orvostudományi Sportban közzétett 2017. évi tanulmány megállapította, hogy azoknak a gyermekeknek, akik hosszabb időt töltöttek a szabadban, növekedett empátiás készségük, elkötelezettség és önuralmuk - amely kiemelkedően fontos társadalmi készségek.
A jobb szociális készségekkel rendelkező gyerekek valószínűleg egészségesebb kapcsolatokra tesznek szert.
Az egyik tanulmány szerint a jobb szociális készségekkel rendelkező gyerekek kétszer nagyobb eséllyel járnak egyetemre, és kevésbé valószínű, hogy életükben kábítószerrel való visszaélés, elhízás vagy erőszak jelenne meg.
Tehát, tegyük a szabadtéri játékot mindennapi szokássá. Még akkor is, ha az időjárás nem tökéletes, ösztönözzük a gyerekeket, hogy biciklizzenek, játsszanak a környékbeli gyerekekkel, és a szabadban rohangáljanak.
2. A képernyő előtt töltött idő korlátozása 
A gyerekek gyakran ragaszkodnak ahhoz, hogy a végtelen órányi videojátékokkal játsszanak, mert az boldoggá teszik őket.
De a túl sok képernyő előtt töltött idő, valójában káros a gyermek pszichés jóllétére. Az Emotion folyóiratban megjelent 2018. évi tanulmány megállapította, hogy azok a serdülők, akik kevesebb időt töltöttek digitális eszközükkel, és több időt töltöttek a képernyőn kívüli tevékenységekkel, például a sporttal, a házi feladatokkal, vallási vagy lelkigyakorlattal és más személyes tevékenységekkel, boldogabbak voltak. Határozzunk meg egyértelmű korlátokat a gyermek képernyő előtt eltöltött idejével kapcsolatban. Ha van okostelefonja, korlátozzuk a hozzáférését, ha például családi programunk van, autózunk, vagy amikor kint játszik.
Határozott és világos iránymutatásokat kell adnunk arról, hogy mennyi időt tölthet tévénézéssel és számítógép használattal.
Shutterstock ID 115114453; PO: TODAY.com
3. Gyakoroljuk a hálát 

A hála szerepeltetése a mindennapi életben segíthet a gyerekeknek boldogabb és egészségesebb emberekké válni. De nem szabad elfelejteni, hogy nagy különbség van a „köszönöm” kikényszerítése és annak valódi megélése között. Egy háláról szóló 2012-es tanulmány megállapította, hogy a hálás emberek jobb kapcsolatokban élnek - és ez kulcsfontosságú lehet a boldogabb élet megéléséhez. Az egyik legjobb módja annak, hogy segítsük a gyerekeket valóban megélni a hálát, a hála modellezése.
Mondjunk őszinte köszönetet, ha hálás vagyunk valakiért vagy valamiért.
A hála kifejezése azokért a dolgokért, amelyeket gyermekeink tesznek, megtanítja őket ugyanezt tenni. Tegyük családi szokássá, hogy azokról a dolgokról is beszélünk, amelyek miatt hálásak vagyunk.
Határozzunk meg három dolgot, amelyért hálásak vagyunk és beszéljünk róla például az ebédlőasztalnál, vagy lefekvés előtt. Ez segít a gyermekeinknek megtanulni azokat a dolgokat keresni, amelyek iránt mindennapi életükben hálásak lehetnek. Hagyjuk, hogy a gyermekünk megköszönjön nekünk valamit például egy feljegyzésen, egy cetlin, egy levélben.
Ahelyett, hogy aláírnánk a nevét helyette is, bátorítsuk a gyermekünket, hogy azonosítson valami konkrét dolgot, amelyért köszönetet szeretne mondani valakinek.
Ösztönözhetjük a gyermekünket például, hogy köszönőlevelet írjon a tanárának, hogy segített neki az iskolai év folyamán, vagy írhat az edzőjének, aki különösen kedves volt vele.
4. Legyenek elvárásaink, de ne túl magasak 

Noha nem szórakoztató órákat tölteni egy lecke, szöveg tanulásával vagy egy hangszer gyakorlásával, a gyerekek, akik keményen igyekeznek dolgokat elérni, nagyobb valószínűséggel boldogabb életet élnek.
Elvárásaink nagy hatással vannak a gyermek hajlandóságára, hogy újabb és újabb kihívásokat keressenek. Gyerekeink keményen fognak dolgozni, hogy megfeleljenek elvárásainknak, mindaddig, amíg az elvárásaink ésszerűek.
A tanulmányok azt mutatják, hogy amikor a szülőknek magasabb tanulmányi/iskolai elvárásaik vannak gyermekeikkel kapcsolatban, a gyerekek jobban teljesítenek az iskolában, és hosszabb ideig kitartanak a nehéz feladatok elvégzésében is. A magas elvárások összekapcsolódnak a tudományos és társadalmi megfelelési képességgel is.
Fontos azonban megjegyezni, hogy nem szabad tökéletességet elvárni. Ha a lécet túl magasra tesszük, az valószínűleg visszaüt.
A gyermekkel szemben támasztott tökéletes eredmény elvárása ugyanis, növeli a mentális egészséggel kapcsolatos kockázatokat.
A gyerekünk feladhatja a kitűzött célokat, ha úgy érzi, hogy lehetetlen teljesíteni, mert túl nagy az elvárás.
5. Tanítsuk meg az önkontrollt 
Egy extra süti elfogyasztása, a házi feladatok elmulasztása a barátokkal töltött idő kedvéért, és a televíziózás a házimunkák helyett, csak pillanatnyi örömöt okozhat a gyerekeknek. De hosszútávon az önkontroll hiánya több fájdalmat okoz, mint amennyit segít az adott pillanatban.
Egy 2014-es, a Journal of Personality folyóiratban közzétett tanulmány megállapította, hogy az erősebb önkontrollal rendelkezők, általában többször számolnak be arról, hogy jó hangulatban telnek a mindennapjaik.
Korán kezdjük el tanítani gyermekünknek az önfegyelmet, ugyanakkor tanítsuk meg arra is, hogy lehetőleg kerülje el a csábító, de veszélyes helyzeteket.
A következő módokon segíthetjük őket az önkontroll kialakításában és megerősítésében:
- Tegyünk egy kosarat a konyhába az okostelefonokhoz. Mondjuk meg a gyermekünknek, hogy tegye okostelefonját a kosárba, amíg a házi feladatot végzi, hogy ne csábuljon el egy kis nezetésre, amikor állítólag munkáját elvégzi.
- Töltsük tele a hűtőszekrényt és a szekrényeket egészséges ételekkel. Ha néhány édességet azért tartunk a házban, nehezítsük meg elérhetőségét - helyezzük magas polcokra vagy helyezzük el a kamra hátsó részén, hogy ne legyen szem előtt.
- Helyezzük az összes elektronikai eszközt az otthoni közös helyiségbe, pl. a nappaliba, lefekvés előtt. Így a gyermekünknek nem lesz kísértés, hogy táblagépét vagy telefonját használja az ágyban fekve.
6. Vonjuk be a gyereket házimunkába 

Gyerekeink bizonyára nem szeretik az asztal letakarítását vagy a nappali porszívózását. A házimunkák kiosztása azonban kulcsfontosságú tényező lehet a hosszú távú boldogság elérésében.
Az egyik tanulmány azt találta, hogy már 3-4 éves gyermekek által végzett kisebb házimunkák voltak a hosszútávú siker legfontosabb előrejelzői, későbbi életükben.
A házimunkát végző gyermekek úgy érzik, így jobban benne vannak a családi dolgokban, és ez segít nekik jobban kapcsolódni a családjukhoz. És ez a kapcsolatérzet segíthet abban, hogy mentálisan erős maradjanak, ha nehéz idők jönnek az életükben.
A házimunka sokféle életleckét taníthat a gyerekeknek - például a felelősségvállalást és a közösségi szolgálatot. Azt is megtanulhatják, hogy hogyan kell megbirkózni az unalmas feladatokkal, vagy hogy képesek kitartani még akkor is, ha csalódottnak érzik magukat.
A beágyazás vagy a konyha kitakarítása szintén a teljesítmény kellemes érzetét adhatja nekik, és megmutathatja nekik, hogy akár ilyen fiatalon is, képesek változást elérni.
Osszunk ki rendszeresen házimunkát, és várjuk is el, hogy gyermekeink elvégezzék őket. Így segíthetünk nekik olyan, az élethez szükséges képességek elsajátításában, amelyek boldogabb felnőtté teszi őket.
7. Vacsorázzunk együtt 

Amikor a gyerekek sportolnak, játsszanak vagy egyéb tanórán kívüli tevékenységeket folytatnak, előfordulhat, hogy vesznek valami gyorsan elfogyasztható dolgot útközben, és a legkülönbözőbb időpontokban ehetnek-ihatnak. De a családdal való együtt étkezés az egyik legjobb dolog, amit tehetünk azért, hogy boldog gyerekeket neveljünk.
Az egyik tanulmány azt találta, hogy a családi étkezés magasabb gyakorisága szorosan társult a serdülők pozitív hangulatával.
Egy másik tanulmány megállapította, hogy azoknak a tinédzsereknek, akik családjukkal étkeznek, pozitívabb a jövőképe. A családi étkezés elősegítheti a jó egészséget. A gyerekek, akik a szüleikkel esznek, kevésbé lesznek túlsúlyosak és kisebb eséllyel alakul ki étkezési rendellenességük.
Azoknak a tizenéveseknek az életében, akik a szüleikkel rendszeresen együtt esznek, kevésbé jelent meg a kábítószer vagy viselkedésproblémák.
Ha nem tud összejönni családi étkezésre minden este, azért ne aggódjunk nagyon. A legtöbb tanulmány azt találta, hogy a gyerekek számára már az is előnyös, ha hetente csak néhány este, de együtt vacsoráznak a szülőkkel.
8. Kerüljük a gyermekek túlzott kényeztetését 

Ha sok ajándékot vásárolunk gyermekünknek ünnepnapokon, vagy ha mindent megadunk, amit csak akar, az nem teszi feltétlenül boldoggá.
Valójában a túlzottan elkényeztetett gyerekek pszichológiai jólétükkel fizetnek. Egyes kutatások azt mutatják, hogy a túlzottan elhalmozott gyerekeknek krónikus elégedetlenség érzése van. Nehezen tudják azonosítani a vágyak és igények közötti különbséget, következésképpen azt gondolhatják, hogy a boldogság anyagi javakból származik. Tehát ellent kell állnunk annak a vágynak, hogy mindent megadjunk a gyermekeinek. Annak ellenére, hogy ragaszkodhatnak ahhoz, hogy a legújabb okostelefon, márkás ruházat és egy menő bicikli birtoklása boldoggá fogja tenni őket, a kutatás mást jelez.
Adjunk nekik lehetőséget privilégiumok megszerzésére. Sokkal jobban értékelik a dolgokat, amikor keményen meg kell dolgozniuk azért, hogy valamit megszerezzenek, ahelyett, hogy mindent átadnánk nekik.
Inkább a tapasztalatokra, élményekre összpontosítsunk, ne a dolgokra. A tanulmányok azt mutatják, hogy azok az emberek, akik úgy érzik, hogy boldogok, inkább arra áldoznak időt és pénzt, hogy emlékeket, élményeket gyűjtsenek és ne még több tárgyat.
9. Sportoljunk családilag  

Akár úgy döntünk, hogy esténként sétára indulunk együtt, akár a nappali kényelmében végzünk gyakorlatokat, a testmozgás boldogabbá teszi a család minden tagját. A Journal of Happiness Studies közzétett 2018. évi tanulmány megállapította, hogy a testmozgás típusának nincs jelentősége. Az aerobik, a nyújtó és az egyensúly gyakorlatok, valamint a súlyemelés mind fokozzák a boldogságot. Azt gondolhatnánk, hogy nincs szükség együttes edzésre - elvégre valószínű, hogy gyermekünknek elég az edzés vagy más sporttevékenység. De a közös testmozgás valószínűleg boldogabbá tesz bennünket, és a boldogabb szülők általában boldogabb gyerekeket nemzenek és nevelnek. Ezenkívül a fizikailag aktív együttélés segíthet a kötődésben és a pozitív emlékek létrehozásában - amelyek még több összetevője a boldogságnak.
10. Segítsünk másoknak  

Számos tanulmány kötötte össze az altruizmust a boldogsággal.
Valójában, ha kedvesek, segítőkészek vagyunk másokkal, az boldogabbá teheti gyermekeinket, és a boldogság kedvessé is teszi őket. Ez egy pozitív körforgás, amely felkészíti őket egy boldogabb, egészségesebb életre.
A The Journal of Social Psychology folyóiratban közzétett 2010. évi tanulmány a résztvevőket három csoportra osztotta. Az egyik csoportot felkérték napi jó cselekedetek elvégzésére, egy másik csoportnak számukra új dolgok elvégzésére adtak utasítást, a harmadik csoport pedig nem kapott utasításokat.
A kutatók azt találták, hogy mindössze 10 nap elteltével azok a csoportok, akik jó cselekedeteket végeztek, és azok, akik új dolgokat csináltak, nagy lendületet kaptak a saját boldogságuk eléréséhez.
Sokféle módon bevonhatjuk a gyerekeinket az altruista viselkedésbe. Íme néhány ötlet:
- Felhívjuk a család minden tagját, hogy minden nap csináljon egy jó cselekedetet, és ossza meg minden este a többiekkel vacsoránál, amit aznap tett.
- Válasszunk egy szervezetet, amelynek minden évben segítséget nyújtunk, és hetente néhány órát vállaljunk önkéntesként családilag.
- Minden héten adjunk a gyermekünknek egy bizonyos összeget, hogy jó célból adományozhasson, és hagyjuk, hogy gyermekünk választhasson, hogy hová szeretné adni a pénzt.
Ne feledjük, hogy a gyerekeknek nem kell állandóan boldognak lenniük. Valójában kellemetlen érzelmeket is át kell élniük, mint például a szomorúság, a harag, a félelem és a csalódás. Nincs szükség arra, hogy folyton felvidítsuk gyermekeinket, vagy tegyünk valamit, ha kellemetlen érzéseik vannak. Ehelyett inkább vezessük rá őket, segítsünk nekik megtalálni a módját, hogy megnyugtassák magukat és megbirkózzanak az érzéseikkel. Nem tükrözi a szülői minőségünket, ha a nap minden percében nem lesznek boldogok. A szülő nem válhat felelőssé gyermekei boldogságáért. Ehelyett az a feladat, hogy gyermekeink megszerezzék azokat a készségeket, amelyekre szükségük van az érzelmek egészséges kezeléséhez. 
Végül, a legjobb dolog, amit megtehetünk a boldog gyerekek nevelése érdekében, az, ha szerető környezetet biztosít számukra. Azok a gyerekek, akik tudják, hogy szeretik és törődnek velük, nagyobb valószínűséggel virulnak, még akkor is, ha éppen nehéz életkörülményeik vannak.

Írta: Amy Moran pszichoterapeuta, 2018 december 20, lektorálta: Joel Forman MD
Megjelent: https://www.verywellfamily.com/how-to-raise-happy-kids-4176629

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük